CZŁONKOWIE RADY

ZAKRES DZIAŁALNOŚCI RADY

Prowadzenie monitoringu potrzeb pracodawców sektora w celu:

  • określenia obecnego i prognozowanego zapotrzebowania na pracowników w poszczególnych grupach kompetencji,
  • poszukiwanych w danym sektorze gospodarki kwalifikacji i kompetencji.

Prowadzenie monitoringu zmian legislacyjnych odnoszących się do ram kwalifikacji.

Określanie obszarów badawczych dotyczących kapitału ludzkiego, odnoszących się do kompetencji w sektorze przemysłu lotniczego, z uwzględnieniem poniższych zagadnień:

  • Identyfikacja kompetencji, które w perspektywie krótko- i średnioterminowej będą najbardziej pożądane na rynku pracy.
  • Ocena wpływu wdrożenia strategii Przemysłu 4.0 na działanie sektora i określenie związanych z tym zmian w produkcji, automatyzacji procesów i usług, wdrażania systemów IT czy implementacją sztucznej inteligencji oraz zmiany popytu na zawody i kompetencje.
  • Określenie stopnia niedopasowania absolwentów szkół branżowych do potrzeb i wymagań pracodawców przemysłu lotniczego i luk w systemie edukacji do potrzeb rynku w kontekście przenikania się zawodów,
  • przywiązywania coraz większej wagi do pracy zespołowej i zapotrzebowania na pracowników o wielu umiejętnościach, ale rozwijanych na różnym poziomie.
  • Diagnoza luk i potrzebnych zmian w kompetencjach zawodowych poprzez wskazywanie aktualnych i prognozowanych umiejętności, zarówno tych technicznych związanych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi cyfrowych, jak i „miękkich”, których oczekuje przemysł lotniczy od absolwentów szkół branżowych.
  • Wskazanie barier dotyczących kształcenia zawodowego z punktu widzenia szkół i nauczycieli kształcenia zawodowego.
  • Analiza sytuacji pracowników znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy, tj. osób powyżej 50 roku życia lub o niskich kwalifikacjach lub absolwentów rozpoczynających pracę.
  • Identyfikacja narodowych (w obszarze Unii Europejskiej) standardów szkolenia zawodowego i podnoszenia kwalifikacji w odpowiedzi na globalizację/ internacjonalizację,

Prowadzenie badań w obszarze kapitału ludzkiego odnoszących się do kompetencji w sektorze przemysłu lotniczego.

Identyfikacja propozycji rozwiązań organizacyjnych/zmian legislacyjnych w obszarze edukacji/rynku pracy w celu jak najlepszego zaspokojenia poszukiwanych kwalifikacji i kompetencji w sektorze.

Przygotowanie i formułowanie rekomendacji w zakresie dostosowania kadr do aktualnych i przyszłych potrzeb podmiotów sektora, w tym dotyczących:

  • Nowych zawodów lub propozycji modyfikacji już funkcjonujących wraz z określeniem popytu na nie w obliczu trendów społeczno-gospodarczych związanych ze zmianami klimatycznymi, starzeniem się społeczeństwa oraz zmianami zachodzącymi w otoczeniu prawnym.
  • Wskazania zawodów lub modyfikacji już istniejących, dla których postęp technologiczny wpływa na sposób i zakres wykonywania poszczególnych czynności.

Opiniowanie i/lub proponowanie:

  • Zmian prawnych w obszarze kształcenia, zmierzających do tego, aby pracownicy posiadali kompetencje potrzebne pracodawcom sektora.
  • Kierunków oraz zasad pogłębiania i doskonalenia współpracy sektora edukacji formalnej i nieformalnej z podmiotami sektora, w tym roli praktyk zawodowych, kształcenia dualnego.
  • Programów edukacyjnych, podstaw programowych, ze szczególnym uwzględnieniem efektów uczenia się.

Tworzenie i aktualizacja kwalifikacji oraz identyfikacja potrzeby wypracowania Sektorowej Ramy Kwalifikacji.

Współdziałanie z interesariuszami sektora niebędącymi przedstawicielami przemysłu i usług serwisowych działającymi na rzecz budowania kompetencji na potrzeby sektora przemysłu lotniczego, w tym:

  • Współpraca z Branżowymi Centrami Umiejętności, uczelniami, szkołami ponadpodstawowymi, ośrodkami kształcenia ustawicznego, centrami kształcenia zawodowego.
  • Opracowywanie i współpraca we wdrażaniu zasad funkcjonowania porozumień edukacyjnych.
  • Współpraca z administracją publiczną w zakresie identyfikacji działań służących uzyskaniu poszukiwanych kompetencji.

Opracowanie i przyjęcie strategii komunikacji, uwzględniającej poniższe działania:

  • Utworzenie i prowadzenie strony internetowej.
  • Organizacja seminarium dla członków Rady i podmiotów sektora dotyczącego prezentacji Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji oraz roli, jaką Rady miałyby odgrywać w tym systemie.
  • Organizacja systemu przepływu informacji o potrzebach na rynku pracy np. cykliczne spotkania z pracodawcami sektora i przedstawicielami administracji publicznej.
  • Udział w seminariach/ konferencjach/ panelach poświęconych rynkowi pracy i budowaniu kompetencji w sektorze.
  • Przygotowanie i udostępnienie informatorów dla edukacji i biznesu.

REGULAMIN RADY

Plik do pobrania z załącznikiem lub przyciskiem do pobrania / treść regulaminu

CZŁONKOSTWO

Kandydaci na członków Rady muszą spełniać następujące kryteria formalne:

  • być reprezentantami jednej z grup Interesariuszy tworzących Radę,
  • zaakceptować cele i zasady działania Rady, w szczególności zawarte w Regulaminie Rady,
  • złożyć deklarację przystąpienia do Rady oraz zostać powołanym przez Ministra.
Minister właściwy do spraw gospodarki powołuje i odwołuje członków rady sektorowej na wniosek Prezesa PARP.

Kandydaci muszą posiadać wiedzę ekspercką i nie krótsze niż 5 lat doświadczenie w pracy na rzecz sektora w zakresie edukacji, współpracy ze szkołami lub uczelniami, rynku pracy, legislacji lub na rzecz podnoszenia lub identyfikacji kompetencji pracowników przedsiębiorstw sektora oraz powinni cechować się nieposzlakowaną opinią, wysoką kulturą osobistą oraz wiedzą o sektorze. Ponadto, powinni wykazać się działalnością na rzecz rozwoju sektora, przykładowo:

  •  dorobkiem naukowym w zakresie danego sektora,
  •  doświadczeniem w zakresie identyfikacji lub rozwoju kompetencji w sektorze,
  •  działalnością na rzecz budowania pozytywnego wizerunku sektora,
  •  uczestniczeniem w pracach instytucji wpływających na kierunki rozwoju sektora lub wyznaczających standardy jego funkcjonowania,
  •  wiedzą z zakresu specyfiki sektora, kierunków jego rozwoju i potrzeb kompetencyjnych, które są do tego konieczne.

Kandydaci powinni reprezentować całą instytucję i przedstawiać jej stanowisko, być zaangażowani, wychodzący z inicjatywą, posiadać zdolność analitycznego myślenia i znajomość otoczenia prawno-administracyjnego w zakresie kształcenia.

Scroll to Top