CEL I ZADANIA
Pozyskiwanie wiedzy od przedsiębiorców na temat poszukiwanych w Sektorze kwalifikacji i kompetencji, w tym zadania polegającego na prognozowaniu zapotrzebowania na kompetencje w Sektorze, ze szczególnym uwzględnieniem zmian technologicznych w Sektorze, jego potencjałem innowacyjnym, postępującą cyfryzacją oraz zrównoważonym rozwojem (w szczególności w zakresie ograniczenia negatywnego wpływu na środowisko naturalne i zwiększania tego pozytywnego) oraz określania obszarów badawczych odnoszących się do kompetencji w Sektorze i prowadzenie lub zlecanie badań
Formułowanie rekomendacji w zakresie dostosowania kadr gospodarki do aktualnych potrzeb przedsiębiorców w Sektorze, w tym z uwzględnieniem kompetencji cyfrowych, kompetencji koniecznych dla rozwoju gospodarki o ograniczonym negatywnym wpływie na środowisko (tzw. zielone kompetencje) oraz wyzwań demograficznych
Przekazywanie informacji na temat poszukiwanych w Sektorze kwalifikacji i kompetencji podmiotom mającym wpływ na ich podaż i popyt, w tym do instytucji edukacyjnych, instytucji rynku pracy, w tym agencji zatrudnienia oraz urzędów pracy, co w efekcie powinno wpłynąć na wzrost skuteczności działań z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego
Identyfikacja propozycji rozwiązań organizacyjnych/zmian legislacyjnych w obszarze edukacji/rynku pracy w celu jak najlepszego zaspokojenia poszukiwanych kwalifikacji i kompetencji w Sektorze, w tym mogących wpłynąć na poprawę sytuacji pracowników w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy (m.in. pracownicy powyżej 50 roku życia, pracownicy o niskich kwalifikacjach)
Inicjowanie współpracy przedsiębiorców z uczelniami oraz podmiotami, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, tj. branżowymi centrami umiejętności, szkołami, placówkami oświatowo – wychowawczymi, placówkami kształcenia ustawicznego oraz centrami kształcenia zawodowego, i innymi, w celu zintegrowania edukacji i pracodawców
Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych działających w zakresie zintegrowania edukacji i pracodawców
Iidentyfikacja potrzeb tworzenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji,działania wynikające z ustawy Prawo oświatowe art. 1 pkt 22, 23, 31, art. 2 pkt 5, art. 25 pkt 4, art. 39 pkt 4, 6, 8 i 9 (tj. m.in. występowanie do właściwych ministrów z propozycją wprowadzenia do klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego zawodu, wykreślenia zawodu lub dokonania zmiany dotyczącej zawodu, kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie lub dodatkowych umiejętności zawodowych, wydawanie opinii dla ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania dla ustalania prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy, wnioskowanie do ministra właściwego o podjęcie działań w celu włączenia Sektorowej Ramy Kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
INTERESARIUSZE
- Przedstawiciele przemysłu i organizacji serwisowych
- Przedstawiciele stowarzyszeń działających w sektorze przemysłu lotniczego
- Przedstawiciele uczelni wyższych i jednostek badawczych
- Przedstawiciele ministerstw i administracji
- Przedstawiciele pozostałych interesariuszy sektora lotniczego, w tym przedstawiciele związków zawodowych, podmiotów świadczące usługi rozwojowe (instytucje szkoleniowe i szkoleniowo-doradcze, szkoły prowadzące kursy zawodowe, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, centra kształcenia ustawicznego, centra kształcenia praktycznego, centra kształcenia zawodowego i ustawicznego), średniego szkolnictwa zawodowego specjalizującego się w kształceniu dla branży lotniczej)
